Rulla längst upp
Dela

Fördelar med ett höj- och sänkbart skrivbord

Under det senaste året så har det blivit en verklighet för många som tidigare arbetar på kontor att istället arbeta hemifrån. Detta har gjort att många av oss har rannsakat våra arbetsplatser i hemmet då det är något som vi har fått nyttja under en längre tid. Att sitta med en laptop i soffan kanske fungerar under kortare perioder men det kan lätt bli ansträngande att sitta i en sådan position hela dagen, varje dag. Ett av de enklaste sätten att förbättra sin arbetsplats i hemmet är med hjälp av ett höj- och sänkbart skrivbord.

De många fördelarna med att stå upp och arbeta

Om man aldrig har provat på att använda ett sitt och stå bord så kan det vara svårt att förstå sig på fördelarna med det. Men faktum är att vi människor är upp till 45% mer effektiva när vi står upp än när vi sitter ned. Detta kan man med lätthet använda till sin fördel med hjälp av ett elbord då man kan ändra till stående läge när man känner att energin börjar tryta. Genom att ställa sig upp så bryter man genom slöheten och ny energi kommer upp.

På arbetsplatser som använder sig av denna typ av skrivbord så är det heller inte ovanligt att man har en så kallad ”stå timme” någon gång under dagen då alla som kan, står upp och arbetar i en timme. Utöver att förbättra produktivitet och humör så finns det även många hälsoeffekter från att stå upp snarare än att sitta ned.

Sitt och stå bord är bra för hälsan

En av de främsta anledningarna till att man borde skaffa ett höj- och sänkbart skrivbord är för dess hälsoeffekter som är många till antalet. Man bränner exempelvis fler kalorier när man står upp än när man sitter ned. Det är visserligen inget pass på gymmet, men om det är något som man får in i sin vardag så blir det en märkbar skillnad som ger positiva resultat över tid.

Det har även gjorts studier som visar att om man står upp i tre timmar efter att man ätit lunch så minskade man blodsockersvängningar med upp till 43%. Man behöver nödvändigtvis inte stå upp i tre timmar efter lunchen varje dag, men resultaten finns där. Så om du upplever blodsockersvängningar så är ett tips alltså att stå upp ett tag efter lunchen varje dag. Studier har även gjorts som påvisar att det är bättre för hjärt- och kärlhälsan att stå upp istället för att sitta ned. Så om möjligheten finns att stå upp emellanåt under arbetsdagen så är det bra att ta vara på den möjligheten med ett elbord för att ta del av de många hälsoeffekter som finns.

Din rygg kommer att tacka dig

Oavsett om man sitter eller står under längre perioder så kommer kroppen till slut att börja slitas ut om du inte har någon variation i ditt arbetssätt. Det är det som är en av de bästa delarna med att ha ett skrivbord som du enkelt kan justera höjden på. Tack vare att du kan justera höjden när du vill och på så vis kunna varva att vara stående och sittande med varandra så minskar risken för att du ska råka ut för slitage på kroppen.

Det är till exempel vanligt att få ont i ländryggen eller nacken om man sitter ned hela dagarna. I en studie så påvisades en förbättring på 32% inom dessa områden när man lät deltagarna använda sig av höj- och sänkbara skrivbord jämfört med när de använde sig av vanliga skrivbord. När man sedan tog bort de justerbara skrivborden så tog det i snitt två veckor innan problemen var tillbaka för deltagarna.

Vikten av att stå ordentligt

Majoriteten av de som jobbar i en kontorsmiljö kommer emellanåt att få en genomgång i hur man sitter ordentligt vid datorn när man arbetar. Detta innebär då att man ser över hur man ska sitta för att undvika att få ont i kroppen och att skapa en så ergonomiskt korrekt arbetsplats som möjligt. Det är dock minst lika viktigt att tänka på att stå ordentligt när man väljer att så upp och arbeta.

Det du bör tänka på är att du står rak i ryggen så att huvud, nacke och ryggrad är i en rak linje. Skrivbordet bör även vara i en sådan höjd att dina armar är i en 90 graders vinkel när du placerar de på bordet. Precis som när du sitter ned så ska skärmen vara i ögonnivå även när du står upp.

Om du har detta i åtanke och utnyttjar ditt höj- och sänkbara skrivbord och varierar mellan att att stå upp och att sitta ned, så kommer du att ha en riktigt bekväm arbetsplats som erbjuder många olika arbetsställningar som dessutom är bra för både produktivitet och hälsan.